Blue (1993)
Blue
- Derek Jarman 1993
Kontseptuaalne
teos, aga võib-olla mitte selle sõna klassikalisemas tähenduses.
Miks nii? Derek Jarmani viimane film on ennekõike kuuldemäng,
millele visuaalina on lisatud vaid üks kaader: tunni ja veerandi
jagu sinist ekraani. Kirikukella helidega algav teos on aidi põdeva
ja tasapisi pimedaks jääva 1970.-80. aastate vanakooli marginaali
ja mainstreamist kõrvalehoidnud kunstniku poeetiline mõtisklus
elust ja surmast, aga ka lugu haigusest laguneva organismi
vastupanust. Hirmu, ebamäärasust ja kaotusvalu sisaldav testament.
Vaataja
asetatakse Jarmani "silmade taha", kust ta saab maailma
"näha" autori silmadega ja samal ajal olla tunnistajaks
tema mõttekäikudele. Kontseptsioon on ju valus üldistus, mille
järgi ma kõik oleme maailma suhtes pimedad või ei taju vähemalt
nägemise kaudu tegelikkust adekvaatselt. Või kui tajume siis lõpuks
hägustub kõik üheks mööduvaks viivuks ja olematuseks. Kogu
kontseptsiooni kujundlik telg koondub sinise värvi erinevate tahkude
või tähendusvõimaluste ümber. Sinisest saab mingi universaal,
aega ja ruumi lõplikult fikseeriv melanhoolne emotsioon, taju.
Sinise ekraani taustal kõlavat teksti võib ette kujutada pika
vabavärsis poeemina, kus kõrvuti kõrgmetafoorne armastusluule,
argipäeva olmekirjeldused ja raviprotseduuride ning haigusnähtude
tehniline keel. Erinevate keeleregistrite vaheldumine ja ennekõike meie kujutlusvõimes pilte tekitavad taustahelid ja muusika mõjuvad kokkuvõttes tõesti moodsa tragöödiana. Julgen
arvata, et kui see kõik oleks üles võetud traditsioonilises vormis
nt intervjuu või poeetilise dokfilmina (mida Jarmani puhul ka
tehti), saaks seesama marginaalsus ja aidsitragöödia küll
konkreetse kuju ning näo, samas ei oleks see üldistus sellise
intensiivsusega tööle hakanud. Stsenaariumi sisuline osa ehk sõna, muusika ja helid on nii kaasahaaravad, et visuaalne monotoonsus ei muutu
"igavaks", vaid pigem ikka kinnistab "nähtu"
mällu väga pikaks ajaks. Paradoksaalne, selles on lemmik"filmi"
potsentsiaali.
"Blue"
on ka oluline peatükk nn aidinarratiivis. Siin on kõik "gay-katku"
kujutamise elemendid oma koha leidnud. Kuigi klassik Susan Sontag
kritiseeris arstide poolt avalikkusele loodud aidsikuvandis kõige
enam just sõja või võitluse metafoori, siis ometigi kinnistasid
seda kujundit ka kirjanikud ise. Jarman läheb veel kaugemale:
paralleelselt tema organismis toimuva võitlusega toob ta kohe
alguses sisse ka reaalse Balkani sõja sündmused. Filmis kasutatakse
refräänina loetelu juba surnud sõpradest, mis samuti žanri
põhitunnuste juurde kuulub. Kindel koht on ka religioossel mõttel -
siin küll viited Buddale ja Indiale. Hingekella löömist mainisin
alguses, kuid kiriku institutsiooni ei mainita. Pääsemise (või tõe
esindaja) funktsioonis on haiglad ja pastorite rollis on arstid. Püha tähendus kostub nimedest
St. Mary ja St Bartholomew. Jutustusse
lipsavad sisse ka enesetapu, identiteedi kaotuse ja vangla motiivid.
Kõrgstiilsesse kujundlikku kõnesse lõikub dissonantsina
meditsiiniline sõnavara ja haigla atmosfääri vaimu ja keha
võõrandav taju ( patsientide nimed on asendatud numbritega, keha
kui ravimikatsetusteks sisse seatud laboratoorium). Paar minutit
vältab lihtsalt kuiv loetelu aidiga kaasnevatest võimalikest
haigusnähtudest, mis sisuliselt peaks tähendama organismi
funktsioneerimise lõppu.
Kuid
ometigi ei ole see niivõrd gay-kogukonna keskne käsitlus, vaid
laieneb üldinimlikuks haiguse ja eksitentsi suhtest kõnelevaks
looks. Väga ilus film.
"I caught myself looking at shoes in a shop window. I thought of going in and buying a pair, but stopped myself. The shoes I am wearing at the moment should be sufficient to walk me out of life." |
No comments:
Post a Comment