Nazis at the Center of
the Earth (2012)
Nazis
at the Center of the Earth – Joseph Lawson , 2012
Hiljuti
on palju juttu olnud Timo Vuorensola lavastet uhkest filmist
„Iron
Sky“. Suure filmiga käib aga mõnikord nö kaasas ka väike film –
mockbuster. See on umbes sama teemat käsitlev, teinekord peaaegu sarnase pealkirjaga, madalaeelarveline ja tihti otse videole tehtud konveierlooming, mille eesmärk on hittloo või kultusfilmi populaarsuselt
kasu lõigata, promokulusid kokku hoida ja tihtipeale ka lihtsalt
nalja teha. „Nazis at the Center of the Earth“ esindabki värsket
näidet sellisest “piggy-back“ või kukilkandmise strateegiast, mis "Iron Sky" tuules samuti vaatajaid või kosilasi otsib.
Natsiimpeeriumi "esiarst" Josef
Mengele saab sõja lõpupäevadel napilt liitlasvägede eest
põgenema, kaasas autoklaavi meenutav metalltünn. Edaspidi kandub tegevus tänapäeva Antarktikasse. Ühes sealses uurimisjaamas töötavad teadlased satuvad kadumaläinud
kolleege otsides justkui kogemata ei kuhugi mujale
kui maakera sisemusse. Jules Verne'i raamatust tuttav pehme sci-fi seiklus jätkub
aga nüüd juba nazisploitationit meenutavas stiilis. Pakku saanud Mengele on
rajanud maakera sisemusse linna, kus tegeldakse
geenieksperimentide, organisiirdamise, epideemiapisikute arendamise
ja tehnoloogia täiustamisega. Kõigi nende teaduslike ponnistuste suureks sihiks on kunagi pooleli jäänud projekt ehk aaria rassi maailmavalitsus.
Kasutatakse häbenemata ja kiiresti ära enamus natsiimagoloogiasse
ja ka sõjanarratiivi kuulunud motiive ja teemasid (vangid, reetmine, enesetapp, hukkamised jne). Üldiselt on nt pea- ja näonaha ärarebimine jms klassikaline horrormaterjal parasjagu tõsiseltvõetavalt lavastatud. Samas ähvardab sedatüüpi filmi pidevalt tootmisprotsessi odavusest ja kiirustamisest tingitud koomika.
Selge pööre
saabubki siis, kui saladuslikust metallkonteinerist saab Hitleri peaga, läbinähtavalt
transformerite eeskujul loodud ja töötav kõrgtehnoloogiline robot. Mõtled,
et kui koomiliseks see lugu ikka enam võib minna, aga juba hakkabki
elluärganud Hitler rooma tervitusi pilduma ja muidugi - kõnet
pidama. Lõpust pole midagi rääkida, see on käepäraste klišeede
jada, kus tapmist ja tagaajamist, laserrelvi, massiivne lendav taldrik, kihlasõrmus jms. Filmi sõnum lähtub siis tihtikäiatud ütlusest, et väikse maakera sees asub suurem maailm ehk siis natsionaalsotsialism on lääne ajalooteadvuse pinna all
eksisteeriv tume ähvardus, mis kuhugi kadunud ei ole. Ja et keegi seda kõike eriti südamesse ei võtaks, lisatakse veel, et lõpuks võidab ikka armastus.
Lihtsalt
hämmastava järjekindlusega teostatud pastišš,
ei halb ega hea.
No comments:
Post a Comment