Sergei Eisensteini esimene suurfilm töölisliikumise kuulsusrikkast minevikust. Tunnistan, et see postitus oleks mõni nädal varem ajakohasem olnud. Samas - selles blogis räägitaksegi eelkõige ajakohatutest filmidest jms nähtustest.
„Nii
sisult kui ka vormilt oli „Streik“ julge film-eksperiment, seda
eelkõige kompositsiooni, montaaži ja filmimetafooride poolest.
Asjatundjate tähelepanu äratas monumentaalsete massistseenide
dünaamilisus, aga samuti kaadrite ilmekas kompositsioon, julged ja
ootamatud rakursid. Töölisi ei kujutatud ebamäärase jõuguna,
vaid distsiplineeritud, monoliitse jõuna, kes teadlikult astub välja
kapitalistliku rõhumise vastu. Seni laialdaselt kasutatud
paralleelsete tegevuste montaažilt läks Eisenstein metafooride
montaažile, et just sel viisil avada filmi ideoloogilist
kontseptsiooni. Toimuvale teravdatud hinnangu andmiseks kasutas ta
filmi sündmustikust hoopis välja viivaid kujundeid. Selline oli
palju vaidlusi tekitanudmontaažilõik, kus paralleelselt tööliste
miitingu tulistamisega näidati naturalistlikult loomade tapmist
tapamajas.“ [Katkend
pärineb Hillar Palametsa raamatust „Sergei Eisenstein“, Tallinn,
1976]
metafooride montaaž |
No comments:
Post a Comment