Pages

Tuesday, November 6, 2012

Стачка (1924)

Стачка – Sergei Eisenstein (1924)


Sergei Eisensteini esimene suurfilm töölisliikumise kuulsusrikkast minevikust. Tunnistan, et see postitus oleks mõni nädal varem ajakohasem olnud. Samas - selles blogis räägitaksegi eelkõige ajakohatutest filmidest jms nähtustest.
Nii sisult kui ka vormilt oli „Streik“ julge film-eksperiment, seda eelkõige kompositsiooni, montaaži ja filmimetafooride poolest. Asjatundjate tähelepanu äratas monumentaalsete massistseenide dünaamilisus, aga samuti kaadrite ilmekas kompositsioon, julged ja ootamatud rakursid. Töölisi ei kujutatud ebamäärase jõuguna, vaid distsiplineeritud, monoliitse jõuna, kes teadlikult astub välja kapitalistliku rõhumise vastu. Seni laialdaselt kasutatud paralleelsete tegevuste montaažilt läks Eisenstein metafooride montaažile, et just sel viisil avada filmi ideoloogilist kontseptsiooni. Toimuvale teravdatud hinnangu andmiseks kasutas ta filmi sündmustikust hoopis välja viivaid kujundeid. Selline oli palju vaidlusi tekitanudmontaažilõik, kus paralleelselt tööliste miitingu tulistamisega näidati naturalistlikult loomade tapmist tapamajas.“ [Katkend pärineb Hillar Palametsa raamatust „Sergei Eisenstein“, Tallinn, 1976]

metafooride montaaž




No comments:

Post a Comment