Stalini lehmad (2003, e. k 2004)
Stalini lehmad - Sofi Oksanen, 2003
Kirjaniku debüütromaan, mis jääb ilmselt edaspidi "Puhastuse" varju. Raamat räägib kriitiliselt Nõukogude Eesti ja Soome suhtest ideoloogilises, psühholoogilises, rahvuslikus, poliitilises, tarbijalikus ja lõpuks meditsiinilises plaanis. Kõik need tasandid kattuvad ja haakuvad üksteisega. Ema ja tütre loo jutustamise vahel harutatakse aeglaselt lahti ka vanavanemate saatus ja 1940. aastete eesti külas toimunu. Keerulistes oludes pinnale lahvatanud arvete klaarimine, reetmine, vimm ja viha saavadki hiljem "Puhastuse" looks, kus keskendustakse just toona saadud traumade melodramaatilisele analüüsile.
Kirjaniku debüütromaan, mis jääb ilmselt edaspidi "Puhastuse" varju. Raamat räägib kriitiliselt Nõukogude Eesti ja Soome suhtest ideoloogilises, psühholoogilises, rahvuslikus, poliitilises, tarbijalikus ja lõpuks meditsiinilises plaanis. Kõik need tasandid kattuvad ja haakuvad üksteisega. Ema ja tütre loo jutustamise vahel harutatakse aeglaselt lahti ka vanavanemate saatus ja 1940. aastete eesti külas toimunu. Keerulistes oludes pinnale lahvatanud arvete klaarimine, reetmine, vimm ja viha saavadki hiljem "Puhastuse" looks, kus keskendustakse just toona saadud traumade melodramaatilisele analüüsile.
Kuid
"Stalini lehmade" teine põhiliin on eesti päritolu soome
tüdruku söömishäired. Muidugi toetavad need romaani struktuuris
peategelaste traumaatilist oma-võõra taju. Ideoloogiline vimm ning
keha ja organismi hävitav buliimia on erinevate põlvkondade
reaktsioon Eestiga kaasasaadud asjadele. Stalini ajal kõhnaks jäänud
lehmad - nagu kitsed. Ka nõukogude külma sõja aegne naise keha
vormimine fotodel ja tegelikkuses on romaanis väga huvitav alateema.
Kuid mitte ainult. Söömishäirete story võib romaanist ka
eraldada ning iseseisva teemana kuulub see viimase paarikümne aasta
popkultuuri ja tarbimismaailma. Buliimia on kindlat iluduskuninganna
"looki" tootva ja seksuaalsuse ümber keerleva
(meedia)maailma traumakogemus, millest võib kõnelda ka
rahvuslik-ajaloolise kontekstita. See on postkapitalistlikus
argipäevas eksisteeriv nähtamatu võim meie kehade üle, glamuurne
"kehaline kasvatus". Oksanen kirjeldab feministliku proosa
detailse poeetika kaudu anorektilis-buliimilise keha toimimise
loogikat toidupoes ringi tuurimisest kuni sellesama toidu
väljaoksendamise ning "jääknähtude" likvideerimiseni.
Kõik erinevad toidud on rühmitatud sööstutoitudeks või
turvatoitudeks jms, mida toetavad alkohol, suitsetamine, tabletid ja
treening. Söömishäired on peategelase "dark passenger",
omaksvõtmata häbi, mis "libises käest, sest seda polnud
olemas" - tänase noortekultuuri piinlik peatükk.
"Läksin
külla lähedal elavale sõbrale, kes ei suutnud süüa muud kui
jogurtit ja jäätist või imeda pulgakomme, nagu kõik teisedki
korralikud spiidipead. Tõsi, minul omakorda polnud ka jäätise juba
ammu kuulunud turvatoidu nimekirja. Tahtsin siiski temaga rääkida
jäätisesortidest. Igasugu jogurtitest. Mida muud saaks pärast
sellist vestlust teha kui minna poodi sisseoste tegema, ning kui raha
ei ole, tuleks varastada, ja seejärel minna koju ja kõik ära süüa
ja oksendada külma ja mahedat okset, mis ei tundu ebameeldiv ei
kurgus ega ninas.
Loomulikult
pidanuks pamid mõjuma sedavõrd pärssivalt, et mul poleks enam
seda tuju tulnud. Aga teisest küljest tuli uue pamiretsepti saamist
kuidagi tähistada ja mina oskasin pidutseda ainult toiduga. Mõned
vajavad peol viina või nende arust pole viinata pidu, teistele
piisab sellest, et nad panevad selga oma parimad riided. Mõnedele on
kirik pidupäev. Minu ainus kirik on toit." (lk 105)
Lõigu
lõpus mainitud kirik on efektne võrdlus, aga tegelikult hargneb
siit veel üks rada nüüdiskultuuri. Peategelane Anna pöördub oma
sööstude jooksul aegajalt ka Issanda poole. Kuid see pole kristlik
hääduse jumal, vaid ihasid valitsev master
- saatan.
"Mul polnud
hinge. Mul on toit.
Mul polnud
keha.
See keha
oli mu Issanda kodu. Minu keha ei saanud olla mu enda kodu, sest mul
polnud hinge, mis oleks vajanud lihast kodu. Minu kehas elas keegi
teine, selle kraamimise ja väljanägemise üle otsustas mu Isssand,
kes oli andnud sellele kehale täiusliku väljanägemise. Ise poleks
ma sellega hakkama saanud." (lk 192-193)
Moodsa
gootika ja ehk isegi natuke satanismiga flirtiv element on ka
üldiselt rahvustemaatiliste osutuste laviinis üldjuhul märkamatuks
jäänud. Kuid need arutlused muidugi rikuksid Oksaneni renomeed
Eesti ajaloost kirjutava eepikuna jne. Sel põhjusel on tahaplaanile
jäänud ka gay-suhet kirjeldav "Baby Jane".
No comments:
Post a Comment