Vixen
(1968)
Vixen
- Russ Meyer, 1968
Russ
Meyeri filmide tegevus on üldjuhul viidud eemale tsivilisatsioonist
ja siseruumidest (va magamistuba teinekord). Eriti meeldib talle
kõrb, mis on korraga kaadritele sügavust pakkuv ruum ja odav
pealekauba. "Vixeni" lugu hargneb Kanada ürglooduses,
mäenõlvade, maaliliste jõekäärude ja muu metsiku taustal. Emake
maa ja seksuaalne võimekus on siin kunstilised kaksikud - nii imelik
kui seda kunsti sõna Meyeri filmide puhul ka kasutada pole.
Ilma
igasuguse naljata peab kiitma peategelast Erica Gavinit. Kui
tavaliselt on Meyeri filmide naispeaosalised näitlejatena halvad ja
väga halvad, siis Vixeni rolli leitud Gavin on kaamera ees täiesti loomulik ja
traditsioonilises esteetilises mõttes nauditav, orgaaniline. Lavastaja (s)ekspluateerib kindlat
naistüüpi ehk pealesõjajärgselt kiiresti muutunud seksika
naise kuvandit - selles mõttes on see küll väga meyerlik. Kuvandist mõne teise Meyeri filmi näitel teinekord pikemalt.
Lenduri abikaasa Vixen Palmer elab kuskil kanada kõnnumaal ja ajaviiteks magatab nii mehe venda, kohalikku korravalvurit, juhuslikke turiste, nii mehi kui naisi. Kui Meyer polegi kunstiliste kõrgusteni küündija, siis on ta seda tugevamalt tabude murdja ja maitseprovokaator. Komöödiavõtmes abielurikkumine kõigepealt, kuid siis lähevad asjad kurjemaks. Järgnev seksuaalvahekord vennaga on selle filmi ideeline haripunkt, mille teostuses filmilises mõttes puudub tegelikult igasugune koomika ja camp. Insesti jätkuks veel eriti ennekuulmatu episood, kus Vietnamisse mineku eest Kanadasse põgenenud mustanahaline püüab lendurikaasat vägistada.
Veider oli muidugi filmi lõpuosa, kus Soti päritolu valehabemega tüüp O´Bannion püüab Vixeni abikaasa lennukit kaaperdada ja sellega Kuubasse põgeneda. Läbinisti koomiline kommunist, kelle kaudu Meyer pilab muidugi toonast kommunismi paranoiat. Kommunism ja insest - ei teagi kumb nendest toona ameerika avalikkusele vastuvõetavam oleks olnud.
Teatud
kohad läheksid korda ka tõsisele inimesele, sest koomilise kõrval
ka tugev dramaatilisuse tunnetus ja kontrakultuuri element, eriti filmi teises pooles. Tugev keskmine meyeri skaalal.
No comments:
Post a Comment